Om de veiligheid van je auto, en daarmee ook die van jezelf en van anderen te waarborgen, moet je auto om de zo veel tijd voor een keuring. Deze keuring noemen we ook wel een APK. Tijdens deze keuring wordt er gekeken naar verschillende factoren in je auto. Wanneer je auto voor een keuring moet, hangt af van het model en type auto dat je hebt. Er ontstaat verwarring tussen een kleine beurt, grote beurt en APK. In dit artikel leggen we je uit wat het verschil is. Er wordt aangeraden om je auto een kleine beurt te geven na 15.000 kilometer of een jaar. Een grote beurt volgt het jaar daarop, wanneer de auto ongeveer 30.000 kilometer heeft gereden of twee jaar is verstreken sinds de vorige beurt. Wanneer grote beurt auto mag je in principe zelf bepalen, maar zorg er te allen tijde voor dat je in een veilige auto rijdt.
Wat wordt er gecontroleerd tijdens een grote beurt?
Een grote beurt voor je auto is een uitgebreide controle voor verschillende zaken aan je auto. Hierbij wordt bijvoorbeeld de verwarming en de airco onderzocht. Ook de lichten zowel binnen in je auto als buiten worden gecontroleerd. Daarnaast wordt er gekeken naar de airbags, claxon, verschillende vloeistoffen, uitlaat, dempers en je banden. Je bandenprofiel en bandenspanning wordt gecontroleerd. Tijdens een grote beurt wordt er dus uitvoerig gekeken naar de functies van je auto. Het is belangrijk dat dit gebeurt, om bijvoorbeeld ongelukken te voorkomen. Zo kun je bijvoorbeeld een klapband krijgen als je lang rijd op een slecht onderhouden band. Bovendien kan een airco problemen aan je gezondheid geven. Door de bacteriën en schimmels die zich in de airco in de loop der tijd ontstaan, kunnen deze bacteriën jouw gezondheid aantastten. Je kunt hierdoor een grieperig gevoel krijgen, tranende ogen of hoesten. Een grote beurt is eens in de zo veel tijd daarom nodig voor je auto.
Wat is het verschil tussen APK en een grote beurt?
Veel mensen denken dat een APK en een grote beurt hetzelfde is. Dit is niet het geval. Een APK is verplicht. Wanneer je rijd in een auto met een achterstallige APK, kun je een boete krijgen. Daarentegen zijn een kleine beurt en een grote beurt geen wettelijke verplichting. Dit mag je dus geheel zelf bepalen. Het is raadzaam om dit eens in de zo veel tijd te doen, aangezien veiligheid te allen tijde voorop staat. Nieuwe auto’s hoeven meestal in de eerste drie á vier jaar na hun productiejaar niet gekeurd te worden, hierna volgt een verplichte keuring na elk jaar of elke twee jaar.